czwartek, 11 listopada 2010

Instalacja dystrybucji Debian.

Jeżeli przygotowaliśmy już kartę SD, możemy przystąpić do instalacji naszego Debiana. W czynności tej nie ma niczego skomplikowanego.
W celu instalacji, w czytniku wyłączonego jeszcze urządzenia umieszczamy kartę a następnie wciskamy przycisk zasilania na obudowie. Naszym oczom ukaże się po chwili seria przeróżnych komunikatów. Musimy uzbroić się w cierpliwość gdyż cały proces może potrwać kilka minut, co widać na załączonym poniżej filmie. Czekamy cierpliwie aż do ukazania się komunikatu z prośbą o usunięcie karty z czytnika. Usuwamy więc kartę po czym powinien nastąpić restart urządzenia. Jeśli jednak smartbook nie uruchomi się ponownie a tylko wyłączy - musimy mu pomóc włączając go ręcznie, pamiętając aby podczas włączenia nie było karty w czytniku.
Po ponownym uruchomieniu przywita nas ponownie ogrom komunikatów ale ma czekamy do momentu gdy będziemy mogli się zalogować do zainstalowanego systemu. Gdy zobaczymy linię:

wiliam@login:

Po znaku dwukropka wpisujemy root i wciskamy Enter. Gdy zostaniemy poproszeni o wpisanie hasła - po prostu wciskamy ponownie Enter i gotowe. Teraz już powinniśmy być zalogowani do systemu na koncie z uprawnieniami administratora gdyż takie uprawnienia w systemie Linux posiada domyślny użytkownik o nazwie root.

W następnym wpisie poświęcimy trochę czasu na podstawową konfigurację systemu.

Tak jak poprzednio załączam krótki film z instalacji.

EDIT: Tutoriale opisujące przygotowanie karty SD, w których mówi się o utworzeniu na karcie pamięci dwóch partycji: EXT2 oraz FAT, dotyczą instalacji systemu na karcie SD (live bootable SD Card), a nie jak powyższy opis, który dotyczy instalacji na pamięci wewnętrznej urządzenia.


24 komentarze:

  1. niestety instalacja się wywala przy:
    Preparing to ilnstall Linux root file system...
    Attempting to mount SD card:
    Cant find sd card

    OdpowiedzUsuń
  2. A na pewno była sformatowana na FAT32 ?

    OdpowiedzUsuń
  3. a u mnie jest taki oto zonk ... pliki na kracie ok karta w czytnik w tym chińskim czymś :) na początku idzie tak jak na filmiku tyle że nie ma opcji wpisania tego ROTT tylko samo zasówa dalej i prosi o wyjęcie karty - wyciągam auto wyłączenie włączenie i widzę pingwinka i pasek z zielonym mniejszym paskiem zasówającym od lewej do prawej i dalej nic się nie dzieje ;/ HELP ME

    OdpowiedzUsuń
  4. Norbert: Na filmiku widać to właśnie w 4:27 - usunięcie karty z czytnika przed restartem po instalacji. A od 5:02 start systemu/pierwsze uruchomienie po instalacji. Poczekaj cierpliwie. Jak długo to trwa ?

    OdpowiedzUsuń
  5. całą noc się ten pasek przesówał i zero efektu + widac na wyświetlaczu w tym mini lapku jakieś dziwne śnieżenie,po prawej stronie wogóle wszystko zamazane,do połowy od góry jest ok,na dole wszystko się dubluje.Trochę sie na to wkur****** ponieważ nie ma już na nim tego windows CE tylko logo Linuxa i ten zielony pasek na dole...

    OdpowiedzUsuń
  6. http://www.youtube.com/watch?v=kupFsn1psEo tutaj masz krótki filmik z instalacji ;/

    OdpowiedzUsuń
  7. MrBePower: A przy WinCE nie było tego śnieżenia i podziału ekranu ?

    OdpowiedzUsuń
  8. nie wszystko było dobrze,żadnych problemów z wyswietlaniem

    OdpowiedzUsuń
  9. To w takim razie jedyna co mi przychodzi na myśl to być może uszkodzone pliki archiwum, które ściągałeś z sieci. Przygotuj kartę jeszcze raz, jeszcze raz ściągnij pliki i idź krok w krok za video "Przygotowanie karty SD".

    OdpowiedzUsuń
  10. witam ponownie :) pobrałem pliki jeszcze raz,robiłem wszystko zgodnie z instrukcją na filmie i historia się powtarza ;/
    mam małą prośbę Adollphus jeśli byś mógł to wrzuć na jakiś serwer gotową paczkę tych plików tak żebym mógł je tylko skopiować na kartę i wrzucić ją do tego chińskiego netbooka :)
    Byłbym bardzo wdzięczny.

    OdpowiedzUsuń
  11. Masz tutaj: http://rapidshare.com/files/434702358/debian.zip Są to pliki, które zgrałem od siebie z karty, także są na pewno w porządku bo jeszcze wczoraj instalowałem z nich system. Wypakuj archiwum bezpośrednio na kartę.

    OdpowiedzUsuń
  12. hey tez mam problem podczas instalacji
    wszystko zrobiłem tak jak jest opisane w artykule
    instalacja leci tak jak na filmie do momentu
    dwie ostatnie linijki jakie mi wyświetla to
    echo Cant find extpart.tgz on sd card
    Please press Enter to activate this console

    i co moge teraz z tym zrobic?

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki adollphus ale z tego co mi w tym linku uszykowałeś to nawet ubunciak nie próbuje bootować ;/
    niby w instrukcji piszesz ze trzeba nazwy plików zmieniać a w tym co mi przesłałeś nic nie pozmieniane tak na moje oko :)
    Już mnie ta chińszczyzna załamuje ;(

    OdpowiedzUsuń
  14. MrBePower: To co Ci podałem w linku już nie wymaga zmian nazw plików. Wystarczy wypakować na kartę i załadować do czytnika.

    wormwood: Spróbuj też uruchomić urządzenie z tego linka, który podałem -> http://rapidshare.com/files/434702358/debian.zip Tylko wypakuj na kartę i wsadź do czytnika.

    OdpowiedzUsuń
  15. kurcze tez mi pisze z e nie moze znalejsc karty i pliku partcostam.tgz

    OdpowiedzUsuń
  16. adollphus tu masz link bo nawet pliki z twojej karty u mnie nie latają ;/
    na fotosiku umieściłem foto z jedynym błędem jaki udało mi sie dostrzec http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/79b64484ff743891.html ;) może w tym temacie coś mi powiesz :) bo niby jest ten błąd ale instalacja i kopiowanie plików pisze że ok później wyjęcie karty auto reset logo pingwinka :) i zielony pasek na dole + zero efektu z jego przesówania ;/ nawet po 2 godzinach... mój chiński sprzęt w odróżnieniu od twojego posiada wbudowaną kamerkę - może to coś jebi#
    Nazwa netbooka na pudle- Wabook Sky AS 101 wyswietlacz 10.2 proc ARM 8505,128Ram,niby dysk 2 gb ;) Pomóż :) to kurde browka ci pocztą wyślę :D byle by to działało bo mnie laska zajeb@# ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. i jeszcze jedno podaj mi do siebie jakieś namiary bo pisanie tutaj to utopia dosłownie...gg,skype?

    OdpowiedzUsuń
  18. adollphus próbowałem z twojego linka
    i generalnie to samo kombinowałem jeszcze miedzy fat a fat32 na 2 rożnych kartach i lipa dalej to samo wychodzi mi ze nie może znaleść tego jednego j^@%# pliku może mojemu chinolowi coś brakuje? niby wszystkie parametry ma takie jak wasze wcześniej miał zainstalowanego winde ce i też chodziła po waflu
    a tak mi teraz przyszło do głowy moze jakoś ręcznie da sie wpisać mu tą lokalizacje pliku? tak jak kiedys w dosie sie pisało
    odrazu poprosze zebyś pisał tak jak dla osła bo z linuxem poza tym ze zawsze chcialem go mieć to nic mnie nie łaczy aha no i tez bym prosił jakis priv do Ciebie
    mozesz na mojego meila phelipe86@tlen.pl

    OdpowiedzUsuń
  19. MrBePower- wormwdood & Adollphus wkońcu się udało :) jeśli ktoś potrzebuje pomocy to pisać na n.sawiuk@gmail.com
    system Windows ce 6.0 postawiony i śmiga :) teraz kombinuję z Androidem :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Też mam taki problem i nie moge zakończyć instalacji. Jest jakiś sposób żeby sobie z tym poradzić?

    OdpowiedzUsuń
  21. Da się jakoś zainstalować na tym urządzeniu system jeśli czytnik kart jest w nim zepsuty?

    Może zakup modułu czytnika kart do STM32 rozwiązałby mój problem?

    OdpowiedzUsuń
  22. tak jest sposob na zainstalowanie omijając ten błąd echo cant find extpart.tgz on SD card

    OdpowiedzUsuń
  23. gdzie tą dystrybucje pod ten sprzęt pobiorę netbook Wabook sky as101 10,1 cala
    Procesor 300Mhz
    Pamiec 128Mb
    Dysk SSD 2Gb

    OdpowiedzUsuń
  24. Moim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń